Начало » Общност » Инфраструктурните проекти, които белязаха изминалата 2018 година във Варна

Инфраструктурните проекти, които белязаха изминалата 2018 година във Варна

За град като Варна разностранните прояви и проекти с всевъзможен мащаб съвсем не са рядкост или изключение. Със същата сила това важи и за проблемите, пред които често се изправя морската столица. Без изключение богата на събития с различни краски бе и изминалата 2018-та.

Безспорно изтичащата година може да бъде определена като годината на мащабни улични ремонти и проекти във Варна. Най-сериозният от който така и не беше доведен до край в срок.

Реализацията на новия бул. „Левски“, стартирал още през лятото на 2017-та, продължава да изпитва търпението на варненци ежедневно. Огрoмните задръствания и облаците прах сякаш се превърнаха в нормалнa част от ежедневието в морската столица. Позитивната нотка идва от администрацията с успокоението, че проявеното търпение ще бъде възнаградено със значителното облекчаване на трафика в града след завършване на трасето. Отлагането на финала и заявката за такъв едва през пролетта на 2019-та година, неминуемо подклажда напрежението. И може би последствията от ремонта биха били по-лесно смилаеми, ако през годината не бяха стартирали още редица улични ремонти, които допълнително да утежнят придвижването на автомобилите и автобусите. В крайна сметка положителната страна е, че всичко това се случва за общото благо на града и жителите му. Все по-често обаче се повдига въпросът за обезопасеността на изкопите и ремонтните участъци. Инциденти не липсват. Няколко коли попаднаха в огромните пропасти от пръст.

Още в началото на годината започнаха и мащабни улични ремонти в район „Аспарухово“. Там стартира активна работа по булевардите „Първи май“ и „Мара Тасева“. Разкопаването на квартала предизвика проблеми с градския транспорт и спокойното придвижване на жителите му.

През януари в района стартира официално ремонтът на бул. „Първи май“. Общата стойност на проекта е около 3.8 млн. лева. Заявеният срок за приключване на работа бе краят на април или началото на май.

През юли стана ясно, че два от трите инфраструктурни проекта в район „Аспарухово“ по ОП „Региони в растеж“ са готови. Тогава завършиха дейностите по ремонта и изграждането на бул. „Мара Тасева“, в обхвата от бул. „Първи май“ до бул. „Народни будители“. Приключи и работата по бул. „Първи май“ -от ул. „Мара Тасева“ до кръстовището на пътя за квартал „Галата“. През есента стартира и работата по бул. „Народни будители“. Дейностите по него все още текат и често стават повод за недоволството на жителите на района заради затруднения трафик.

Подмяната на подземните комуникации по бул. „Приморски“ започна в първия месец на годината. Официално трасето бе открито в края на август, макар че функционираше далеч преди това. Ремонтът на отсечката предизвика истински транспортен ад в централната част на града в рамките на няколко месеца. При пороен дъжд през юли голяма част от плочките на тротоарите бяха отнесени или надигнати от водата. Това стана повод за остри критики и породи въпроси за качеството на ремонтите в града.

Поредицата от първи копки по проекти значително след започване на същинските дейности по обекти стана повод за подигравки от страна на граждани. Това се случи с ремонта на старата част от бул. „В. Левски“, бул. „Осми приморски полк“.

През годината ремонти бяха започнати и по други главни улици във Варна. Най-сетне бе реализиран и пробивът на бул. „Сливница“.
Една от големите промени, които се случиха в града, е дълго отлаганата Синя зона. По първоначален план тя трябваше да стартира още в първото тримесечие на годината. Официалното и пускане обаче се случи в края на лятото. Преди да бъде въведена в експлоатация платената зона бяха направени редица улични ремонти в обхвата й.

Освен по уличната част редица ремонти стартираха в училищните сгради и детски градини. С нов дом се сдоби Колежът по туризъм. Сградата на ул. „Андрей Сахаров“ и бул. „Сливница“ бе официално открита през месец април. Забавянето на дейностите в част от школата събуди недоволството на родителите и учениците, за които се оказа, че ще трябва да продължат да посещават учебни занятия в чужди сгради до приключване на дейностите. Ремонтите бяха удължени в училищата „Димчо Дебелянов“, „Найден Геров“, Първо основно училище.

След 15 септември саниране стартира в няколко други школа и забавачници, сред които ОУ „Стeфан Караджа“, ОУ „Никола Вапцаров“, ДГ „Първи юни“, ДГ „Светулка“ и ДГ „Ян Бибиян“.

Най-съществен проблем възникна с Музикалното училище, защото ремонтът не успя да приключи до началото на учебната година и се оказа, че не могат да се провеждат учебния занятия, а друга сграда не е предвидена. Така се стигна до отлагане на първия звънец с един месец.

Намери се и изпълнител, който да оправи проблемите по сградния фонд на НУ „Васил Левски“ в „Аспарухово“. В началото на годината стана ясно, че Община Варна ще даде на прокурор случая с школото, от което се наложи извеждане на учениците заради течове и компрометиране на сградата. Лошото изпълнение на строителя е причината зданието да се превърне в опасност и все още децата да са пръснати в други школа.

През 2018-та дойде новината, че Дупката най-сетне ще стане общинска собственост. Това обаче коства над 40 млн. лева от държавния бюджет, отпуснати за придобиването й.

Приключи изграждането на дългоочаквания парк във „Възраждане“.

След като по-рано през годината Община Варна стана едноличен собственик на дружеството, което притежава стадион „Спартак“ през есента започна и ремонтът на съоражението.

Продължиха подобренията край морето, които бяха стартирани в годините преди това. Улицата край Вълнолома бе напълно преасфалтирана. Офромирах се нови тротоари и велоалея. Беше сменена и почти цялата ограда край зоната за отдих. Уличният ремонт зарадва мнозина, но вдигането на три нови заведения в зоната за отдих от другата страна на оградата предизвика остро разочарование.

През 2018-та дойде добрата новина за превръщането на подводницата „Слава“ в музей. Средства за проекта обаче тепърва ще бъдат търсени от фондацията „Белославско стъкло“, която се ангажира с начинанието и която получи правото да стопанисва плавателния съд за срок от 10 години.

Годината се оказа благодатна и за някои от архитектурните паметници в града. Дейности по ремонт на бившия хотел „Париж“ на ул. „Преслав“ и хотел „Империал“ на площад „Независимост“  стартираха частници. Не такъв късмет обаче има сградата на Софийска банка, която се намира до Областна управа. Вместо да бъдат реализирани първоначалните заявки на притежателите за реставриране последва обявление за продан.

Източник: moreto.net

 
<
Петя Митева