Начало » Общност » Вторият Аспарухов мост може да бъде построен с европейски пари

Вторият Аспарухов мост може да бъде построен с европейски пари

Изграждането на втори мост над Варненското езеро може да бъде реализирано с безвъзмездно европейско финансиране до 85 %. За целта до края на настоящата година проектът трябва да бъде заложен за следващия програмен период 2020-2027 г. В противен случай съоръжението няма как да бъде изградено преди 2032 г., заяви в интервю за Дарик д-р инж. Дойчин Ников от инициативния комитет за втори мост „Клъстер Черноморска Икономическа Зона“. От организацията предлагат два идейни проекта за трасе на съоръжението – до село Казашко или до ромското гето „Максуда”.

„Проектите бяха представени в Брюксел и получихме потвърждение, че са допустими за европейско финансиране. Подобен проект в Хърватия е получил 85 % безвъзмездно финансиране. За следващия програмен период България може да получи 8 млрд. евро по оперативни програми. Гледайки опита от миналите периоди, остават между 3-4 млрд. евро неусвоени пари. Така че пари има”, обясни Ников.

За да има шанс проектът да получи европейски пари, до края на годината трябва да бъде решен въпросът за трасето на новото съоръжение. Неговата височина ще зависи от мястото на планирания за изграждане дълбоководен терминал, чието местоположение трябва да бъде определено преди това.

Строителството на мост с височина 59 метра от нивото на водата, който да излиза на „Максуда”, ще струва около 690 млн. евро и ще отнеме 6-7 години, показват разчетите на инициативния комитет. Оттам предлагат при проектирането да бъде заложена възможност за второ ниво, за чието изграждане вече има заявен инвеститорски интерес. То би могло да поеме транзитния трафик през Варна, а другото да се използва от пътуващите от и към „Аспарухово”. Преминаването няма да бъде платено, а инвеститорът ще възвърне вложенията си чрез други форми.

„Проблемът за мост при село Казашко е, че той е обвързан с магистрала „Черно море”, а нейното изграждане не е планирано до 2025 г.”, коментира втория вариант за трасе Ников.

„Въпросът не е дали днес ни трябва втори мост, а дали до 2032 г. ще ни трябва. Кой може да гарантира, че дотогава старият Аспарухов мост няма да изчерпи капацитета си. Какво правим, ако го изчерпи по-рано, след като не сме планирали изграждането”, добави още Дойчин Ников.

 

 

Източник: dariknews.bg

 
<
Петя Митева