Начало » Общност » Защо закъсняват полетите до и от Варна и други летища на България?

Защо закъсняват полетите до и от Варна и други летища на България?

Сред основните причини за закъсненията на полети на летищата в София, Варна, Бургас и Пловдив, са ограничения по трасето, свързани с капацитета на управление на въздушния трафик и лоши метеорологични условия, научи BudnaVarna.bg.

Това стана ясно от оповестените резултати след разпоредена проверка от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията във връзка със закъснения на полети до и от международните летища на България. Специалисти от Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ са открили нарушения и недостатъци, допуснати от авиокомпаниите.

В рамките на инспекцията проверяващите са изискали от летищните координационни центрове да им бъдат предоставени извлечения от детайлните доклади за закъсненията на полетите за месец юли. Проверени са гишета за регистрация на пътниците; изходите за отвеждане до самолетите и гишетата за информация. Проверена е също документацията на наземните оператори.

Събраната информация за закъсненията на полетите от проверките на летищата сочи следното:

За летище Варна (данните обхващат редовни и чартърни полетни операции за времевия период от 01.07 до 31.07. 2019 г. – до 12:56 местно време):

За посочения период от летище Варна са изпълнени 1276 полета, като регистрираните закъснения над 120 мин. (2 часа)* на заминаване са 46 или 3,6% от всички полети. Полетите със закъснение между 60 мин. и 119 мин. наброяват 91 или 7,13% от всички излитащи. Със закъснение между 30 мин. и 59 мин. са излетели 106 полета или 8,3% от всички заминаващи;

За летище Бургас (данните обхващат редовни и чартърни полетни операции за периода от 01.07 до 31.07. 2019 г. – до 12:56 местно време):

За посочения период от летище Бургас са изпълнени 2484 полета, като регистрираните закъснения над 120 мин. (2 часа) на заминаване са 109 или 4,38% от всички полети. Полетите със закъснение между 60 мин. и 119 мин. наброяват 167 или 6,72% от всички излитащи. Със закъснение между 30 мин. и 59 мин. са излетели 247 полета или 9,94% от всички заминаващи;

За летище София (данните са за периода от 01.07.2019 г. до 31.07.2019 г.): Изпълнени са 4797 пътнически полета (редовни и чартърни), като с регистрирано закъснение на заминаване до 1 час (60 минути) са изпълнени 1145 полета; със закъснение до 2 часа (120 минути) – 154 полета и със закъснение над два часа (над 120 минути) 89 полета. Справката, направена въз основа на информацията, качена в операционно-информационната система (ЛОС) на летище София, е предоставена в електронен формат и като статистическа извадка от системата на летището;

За летище Пловдив не са установени закъснения, надвишаващи 30 мин. и никакви нередности във връзка със спазване на правата на пътниците. Това може да се обясни с малкото на брой полети – три пъти в седмицата. В деня на проверката (31.07.2019 г.) са изпълнени само два полета.

Основните причини за закъсненията на полети от и до проверяваните летища

Ограничения по трасето, свързани с капацитета на управление на въздушния трафик и лоши метеорологични условия. В тази връзка в доклад на генералния директор на ДП РВД се пояснява, че „през лятото на 2018 г. в Европа са регистрирани рекордни нива на трафика и рекордни закъснения от над 18 млн. минути, което е основният проблем на някои части от европейското въздушно пространство. Закъсненията се генерират основно в секторите за обслужване на въздушното движение в контролните центрове в Карлсруе, Марсилия, Реймс и Маастрихт, като предизвикват значителен ефект в цялата мрежа. Причините за закъсненията са различни – лоши метеорологични условия, недостиг на ръководители на полети, недостатъчен капацитет на въздушното пространство, стачни действия, и др. Друга често срещата причина е закъснението на предходен полет, като обстоятелствата за това могат да бъдат различни. Значителен е делът на закъснения на полети и по други причини, като технически (установен дефект, внезапна повреда на въздухоплавателно средство, закъсняло зареждане с гориво и т.н.), изчакване на трансферни пътници, удар с птица, забавено товарене на багаж, забавяне поради проверки за сигурност, късно предоставяне на полетна документация и др.

Проверките установяват, че като цяло на гишетата за регистрация и в салоните на летищата има налична информация, насочваща пътниците как могат да се запознаят с техните права. Въпреки това, с изключение на летище Пловдив, визуализацията не е достатъчна и брошурите не са свободно достъпни на повече места в обществените зони на летищата. Не на всички гишета за регистрация са поставени на видимо и достъпно място за пътниците ясно и четливо съобщение, съдържащо следния текст: „Ако Ви е отказан достъп на борда или ако Вашият полет се отмени или закъснее най-малко с два часа, помолете на гишето за регистрация или на изхода за качване на борда да Ви предоставят текста, определящ Вашите права, особено по отношение на обезщетение и помощ“ (съгласно изискванията на чл. 14, т.1 от Регламент (ЕО) № 261/2004). Това е повтарящо се нарушение, спрямо което ще бъдат предписани коригиращи мерки за отстраняването му.

Към момента на изготвянето на доклада не е постъпила информация от 10 български и 19 чужди авиокомпании, поради което събирането и обработването на данните ще продължи. Независимо от това, въз основа на получените в ГД „ГВА“ данни са направени заключения за наличието на нарушения и недостатъци, допуснати от авиокомпаниите.

За това компетентният орган Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ разпореди въвеждане на следните конкретни мерки:

– стриктно изпълнение на чл. 14, т. 1 от Регламент (ЕО) № 261/2004, като опериращите въздушни превозвачи са длъжни на гишето за регистрация на видимо и достъпно място за пътниците да поставят ясно четливо съобщение, съдържащо следния текст: „Ако Ви е отказан достъп на борда или ако Вашият полет се отмени или закъснее най-малко с два часа, помолете на гишето за регистрация или на изхода за качване на борда да Ви предоставят текста, определящ Вашите права, особено по отношение на обезщетение и помощ“. От въздушните се изисква да гарантират, че това съобщение ще се намира постоянно на определените места;

– представяне на вътрешните правила за действия на авиокомпанията при възникване на нерегулярност, от опериращите по смисъла на Регламент (ЕО) № 261/2004 въздушни превозвачи с оперативен лиценз, издаден от ГД „ГВА“;

– публикуване на официалните сайтове от опериращите по смисъла на Регламент (ЕО) № 261/2004 въздушни превозвачи с оперативен лиценз, издаден от ГД „ГВА“, на информация или ясна препратка към информация за правата на пътниците, включително обезщетението, когато закъснението на полета надхвърля два часа;

– предоставяне от опериращите по смисъла на Регламент (ЕО) № 261/2004 въздушни превозвачи с оперативен лиценз, издаден от ГД „ГВА“, на обслужващите ги по договор наземни оператори информация за закъсненията и причините за закъсненията;

– визуализиране по подходящ начин на правата на пътниците във въздушния транспорт от летищните оператори чрез системата за полетна информация. За целта могат да се използват достъпните на сайта на ЕК официално разпространявани видеоклипове: https://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/campaign_en.

 
<
Budnavarna