Начало » Общност » Сергей Петров: И аз съм фен на високите скорости, но по-голям фен съм на човешкия живот.

Сергей Петров: И аз съм фен на високите скорости, но по-голям фен съм на човешкия живот.

Сергей Петров е варненски общественик, политолог и изпълнителен директор на Сдружение „Варна – Европейска младежка столица“.

– Здравейте г-н Петров, вие сте един от организаторите на деня без автомобили, колко е важен този ден за варненци?
„Ден без автомобили“ е част от Европейската седмица на мобилността, която е инициатива на Европейската комисия и се организира от повече от 30 години. От 2002 г. този ден набира огромна популярност като в него се включват над 54 държави в цял свят, а през миналата година част от него стават 1800 града в света. Това прави денят Световен тъй като той е отбелязван и извън границите на Европа.

 

Организатор, вече три поредни години, е Сдружение „Варна Европейска младежка столица“, с подкрепата на Община Варна и Областна дирекция на МВР Варна. Първото издание беше през 2017г., когато бяхме носители на титлата „Европейска младежка столица“. Тази година мотото на деня е „Върви със нас“, като основен акцент е пешеходството, както и безопасността.
Денят е от огромно значение, защото дава възможност на Общините да експериментират с нови модели на трафика и практики на устойчивия транспорт. Това може да направи пътната мрежа по-безопасна като се отделя повече място за велосипедистите и пешеходците. Световната практика показва, че градовете, в които е успокоен моторизирания трафик, се трансформират в по-добри места за живеене. Безопасната за движение градска среда, е фактор от решаващо значение за развитието на градовете. В тази връзка смятам 22 септември „Ден без автомобили“ за много важен. Локацията също е интересна. Много граждани, на предишни издания си спомняха, че това пространство е било достъпно само за градски транспорт преди години и изказваха мнение, че биха се радвали отново да бъде пешеходно пространство.
– Смятате ли, че ще ориентирате повече хора да сменят превозното средство с мотор, към това което се налага в чужбина, а именно велосипеди, предвижване пеш или електрически превозни средства?

Колкото е важна добрата инфраструктура, толкова е важна и нашата толерантност към всички участници в пътното движение. Независимо с какво средство се придвижва човек, трябва да осъзнава, че носи отговорност. Разбира се, че начинът за придвижване е въпрос на личен избор, но по-скоро е хубаво да наблегнем над ползите от алтернативните начини за придвижване, отколкото да отбелязваме негативните от моторните превозни средства. „Ден без автомобили“ демонстрира как отклонявайки моторизирания трафик от центъра на града той се трансформира в едно по-приятно място за разходка. Това може да направи пътната мрежа по-безопасна, като се отделя достатъчно пространство за велосипедистите и пешеходците. Тъй като улиците стават по-безопасни за ходене и колоездене, градовете са с много повече обществено достъпно пространство за всички, включително за малките деца и техните родители, възрастни хора, хора с намалена подвижност и др.
Във връзка с безопасността Европейската комисия въвежда стратегия „Vision zero“, чиято цел е до 2030 г. да няма жертви по пътищата. Препоръчаните в статегията мерки вече са приложени в Дания, вследствие от което произшествията там са намалели с 40 %.
Община Варна изпълнява партньорски проект “CityWalk” и заедно с активни организации в града, можем да видим реален резултат – първата улица за споделено ползване между пешеходци и автомобили в морския град – ул. „Цар Симеон“.
На 15 август т.г. Сдружение „Варна – Европейска младежка столица“ проведе кампанията „С 30 км./ч в града“, която популяризира мерки за успокояване на движението в централните райони на Варна, и – по-конкретно – в творческия квартал „Таляна. Събитието отново беше изнесено на пътното платно, този път на ул. Преслав.

Да не се плашат шофьорите, става въпрос за зони, в които има огромно струпване на пешеходци и автомобили. Статистиките сочат, че страните и градовете приели мерките от “Vision Zero”, са успели да понижат двойно жертвите по пътищата. И аз съм фен на високите скорости, но по-голям фен съм на човешкия живот.

– Вие лично как се придвижвате в градската среда?

Най-често пеш. Ползвам и моторизиран транспорт разбира се, когато дневният ми график е натоварен с много срещи на по-големи разстояния

– Затворен ще бъде участъка между ИУ-Варна и Община Варна, какво могат да видят варненци и гостите на града по това трасе? Пътното платно на бул. „Сливница“ в участъка от светофара на Община Варна до светофара пред Икономически университет на бул. „Княз Борис“ ще се превърне в пешеходна зона, без автомобили за един ден. От 10.00 до 19.00 ч. там ще се проведат демонстрации за безопасност на пътното движение, уроци по каране на кънки, скейтборд и на всичко останало, което е алтернатива на придвижването с кола. Предвидени са още творчески забавления, музика, танци, занимания за децата, които ще са напълно безплатни за варненци. Работилница по роботика, мини младежкия фестивал “Щък тук-там”. Тази година в събитието се включват представители на държавни структури като: Областна дирекция на МВР, и Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“.

Адмирации и за Велоклуб Спартак, които пък на 22ри са се погрижили да осигурят за любителите на колоезденето инициативата „С велосипед из Варна“. Ще бъдат затворени бул. „Мария Луиза“ и бул. „Осми Приморски полк“ от Катедралата до Младежки дом.

 

– Какво е посланието ви към всички, които ще се включат в кампанията?
Елате без кола в центъра на Варна на 22 септември 2019.

 
<
Budnavarna